Motion till vardags

Genom enkla val kan du med små medel se till att få mer motion i din vardag – utan att behöva gå till gymmet. Att ta trapporna istället för hissen är ett exempel. Promenera eller ta cykeln till jobbet istället för bilen är ett annat. I ett alltmer hektiskt samhälle där tiden är dyrbar lockas vi hela tiden att effektivisera våra tidscheman genom att ta bilen till affären två kilometer bort eller använda rulltrapporna fastän vi inte behöver. På så sätt går vi miste om en massa gratismotion och tidseffektiviserar i själva verket inte alls – att gå till gymmet kostar ju mer och du spenderar minst en timme där åt gången! För att inte tala om den tid det tar att packa träningsväskan, åka dit, byta om och sedan duscha och åka hem igen efteråt. Vardagsmotion integrerat i dina vanliga rutiner kräver inga särskilda förberedelser eller ens planering veckovis. Det är den träning du inte tänker på att du utför när du trädgårdsarbetar, badar i sjön med dina barn eller klipper gräset. För att sporra dig själv att röra på dig ännu mer kan du använda dig av en stegräknare. Då ser du snabbt resultat när du skippar bussen in till stan till exempel. Bestämmer du dig för att uppnå 10 000 steg om dagen, som rekommenderas för att man ska må bra, så kommer du omärkligt att börja ändra dina vardagliga rutiner och transportsätt för att röra på dig mer. 1427382_42387581 Det kan också räcka med att på sin höjd gå upp en halvtimme tidigare för att cykla eller promenera till arbetet, skolan eller affären. Att avsätta den lilla tiden för att röra på kroppen blir ett naturligt inslag i din vardag efter ett tag – du behöver bara skapa en vana, sen är det enkelt. Så strunta i att trycka på hissknappen och låt bilen stå kvar i garaget imorgon. Din kondition och din plånbok kommer att tacka dig!